„Myśl globalnie, działaj lokalnie”. Mogłoby się wydawać, że to wytarty frazes, który użyto już w każdym możliwym kontekście. Okazuje się jednak, że kiedy mówimy o społecznej odpowiedzialności biznesu, hasło to nie traci nic na swojej aktualności. Adaptacja kampanii z obszaru CSR o globalnym charakterze wymaga dopasowania jej do lokalnych realiów. Przemawiają za tym nie tylko względy środowiskowe, ale także – a może przede wszystkim – czynnik ludzki. Wspólne wartości są tak samo ważne jak lokalny charakter działalności.
„WSPÓLNE WARTOŚCI, BY TWORZYĆ WARTOŚĆ”
Grupa Ferrero od lat kieruje się mottem „Wspólne wartości, by tworzyć wartość”. To idea mocno zakorzeniona w DNA firmy oraz baza, na podstawie której powstała strategia społecznej odpowiedzialności biznesu. Międzynarodowy rozwój Grupy doprowadził także do ewolucji podejścia – dzisiaj troska o ludzi obejmuje cały łańcuch wartości: od pracowników zakładów produkcyjnych Ferrero na całym świecie, przez Konsumentów, do rodzin rolników uprawiających surowce. Od dbałości o lokalne otoczenie, po ochronę środowiska naturalnego na skalę ogólnoświatową. Strategia ta opiera się na dwóch obszarach: Ludzie i Planeta.
Po pierwsze LUDZIE
Rodzinna firma Ferrero powstała i rozwijała się w kolejnych pokoleniach dzięki bezwarunkowej pasji ludzi, którzy byli i są jej częścią. To właśnie ludzie zajmują centralne miejsce w codziennej działalności Grupy Ferrero. Chodzi tu nie tylko o Konsumentów, ale też o obecnych i byłych Pracowników, członków lokalnych społeczności, w których Grupa funkcjonuje, współpracowników, dostawców czy rolników uprawiających surowce do produktów Ferrero. Każda z tych grup zajmuje ważne miejsce w strategii społecznej odpowiedzialności biznesu firmy.
W Ferrero uwaga poświęcana Konsumentom to nie tylko deklaracja. To coś, co firma wciela w życie codziennie, kierując się wartościami i poczuciem odpowiedzialności, wykraczającym poza cele handlowe. Z kolei dbałość o Pracowników przybiera na co dzień konkretną formę – pozytywnego środowiska pracy, gdzie mogą oni rozwijać i budować swoje umiejętności i kompetencje, a także polityki socjalnej zmierzającej do stworzenia im jak najlepszych warunków. Kierując się tą wizją, Ferrero realizuje unikalne przedsięwzięcia takie jak m. in. Fundacja Ferrero, Przedsiębiorstwa Społeczne Ferrero czy Kinder+Sport.
FUNDACJA FERRERO
Fundacja Ferrero to wyraz szacunku i wdzięczności Grupy wobec tych, którzy mieli swój udział w jej rozwoju i współtworzyli jej wartości. Fundacja opiekuje się i przede wszystkim aktywizuje emerytowanych Pracowników firmy, a na przestrzeni lat stopniowo poszerzała swoją działalność, stając się dziś ważnym ośrodkiem kulturalnym i edukacyjnym. Dzięki różnym formom aktywności Fundacja Ferrero promuje inny, pozytywny obraz trzeciego wieku. Oferuje seniorom liczne możliwości medyczne, społeczne, ochrony zdrowia, oferując udział w zajęciach aktywności ruchowych, aktywności kulturalnych, towarzyskich, co pozytywnie wpływa na jakość ich życia. Emerytowani Pracownicy uczestniczą w zajęciach pracowni krawieckiej, ceramicznej, fotograficznej, hafciarskiej, internetowej, języków obcych, rysunku i malarstwa. Organizowane są wyprawy ekologiczne, zajęcia chóru, zajęcia dla dziadków i wnuków, spotkania z kucharzami oraz zajęcia z pieczenia ciast.
Seniorzy wspierają też i współpracują przy organizowanych przez Fundację Ferrero projektach kulturalnych. Uczestniczą aktywnie w przygotowaniu imprez, witają gości, pilnują porządku, prowadzą sprzedaż katalogów w trakcie wystaw i wykonują wiele innych zadań. Wciąż są ważni w życiu firmy. Często prowadzone są także spotkania, na których można poszerzyć swoją wiedzę o wolontariacie i w ten sposób nauczyć się, jak konkretnie pomagać osobom chorym i potrzebującym.
PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNE FERRERO
Dbałość Grupy Ferrero o ludzi przybiera także inną konkretną formę – Przedsiębiorstw Społecznych Ferrero, które tworzą miejsca pracy w słabiej rozwiniętych częściach świata i realizują projekty i przedsięwzięcia o charakterze socjalnym i charytatywnym na rzecz ochrony zdrowia i edukacji dzieci i młodzieży z lokalnych środowisk. Takie przedsiębiorstwa Ferrero powstały w Kamerunie, Republice Południowej Afryki i Indiach.
Wraz z powstaniem zakładów produkcyjnych możliwość zarobku otrzymują lokalne firmy. Dodatkowo, w wykorzystaniu do produkcji lokalne surowce mają pierwszeństwo – to kolejne źródło nowych miejsc pracy. Z kolei projekty o charakterze socjalnym związane są głównie z edukacją i ochroną zdrowia dzieci. Znalazły się wśród nich przebudowy i remonty szkół publicznych, przedszkoli i żłobków, wsparcie ośrodków zdrowia świadczących pomoc lekarską i opiekę nad dziećmi bez stałego miejsca zamieszkania czy też szkolenia dla młodzieży w zakresie edukacji na temat chorób zakaźnych.
KINDER+SPORT
Dane dotyczące powszechności siedzącego trybu życia są alarmujące. Według Światowej Organizacji Zdrowia ponad połowa dzieci w wieku około 11 lat nie poświęca na aktywność fizyczną nawet 60 zalecanych minut dziennie. Inicjatywy podejmowane w ramach Kinder+Sport nabierają w tym kontekście szczególnego znaczenia, ponieważ w konkretny sposób angażują liczne grupy dzieci w aktywność fizyczną i zachęcają do edukacji fizycznej, propagując nowe życiowe nawyki.
Doskonałym przykładem jest Polska, gdzie Grupa Ferrero nawiązała współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej i od 2008 organizuje ogólnopolski, całoroczny turniej siatkarski. Już w pierwszej edycji program zaktywizował aż 22 000 młodych osób. W ciągu ośmiu lat program zyskiwał na popularności i w ubiegłorocznej edycji udział wzięło 41 156 młodych zawodników i zawodniczek. W 2015 roku finał turnieju uświetnili swoją obecnością ambasadorzy programu: Piotr Gruszka i Sebastian Świderski oraz gość specjalny – Stéphane Antiga – trener i selekcjoner reprezentacji Polski w piłce siatkowej. Najlepsi zawodnicy w towarzystwie Ambasadorów Programu uczestniczyli w EXPO 2015 w Mediolanie, gdzie odwiedzili pawilon Polski i specjalny pawilon Kinder+Sport.
Aktualnie program rozszerzony jest o inicjatywy także w innych dyscyplinach: żeglarstwie oraz pływaniu. Kinder+Sport Sailing to program dla gimnazjalistów, realizowany pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Środowiska, z udziałem ambasadora – Mateusza Kusznierewicza, mistrza olimpijskiego i mistrza świata w żeglarstwie. Przez 6 lat w programie wzięło udział 17 000 uczestników, którzy przepłynęli łącznie 31 000 mil morskich. Z kolei w ramach Kinder+Sport Swimming Ferrero zapewnia trenerów oraz wyposażenie, dzięki któremu dzieci od najmłodszych lat przyzwyczajają się do wody, a czas spędzony w basenie traktowany jest jako nauka poprzez zabawę. Do lipca 2015 roku Ferrero dostarczyło zestawy szkoleniowe do około 40 000 dzieci w całej Polsce, współpracując przy tym z ponad 250 basenami.
Kinder+Sport realizuje również misję propagowania radości płynącej z aktywności fizycznej w zakładzie pracy. Np. konsultacje specjalistów, czy wizyty u dietetyków. Jest to konkretne i kompleksowe podejście, które ma zachęcać także pracowników do zmiany trybu życia na zdrowszy i bardziej aktywny.
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://wp.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/csr-w-ferrero-najwazniejsi-sa-ludzie